„Hello Barbie“ – tarp šiurpumo ir modernumo

2015 10 09 13:23

Barbės-roboto idėjai pasiekus visuomenę prasidėjo kontroversiškų diskusijų karuselė, o artėjant švenčių sezonui kalbos apie šį žaislą nebenutyla.

„2015 metų Barbė yra apsėsta“, – rašo apžvalgininkas Shawn Paul Wood ir teigia, kad vienas populiariausių mergaitėms skirtų žaislų šiandien tapo pernelyg šiurpus. Rodos, naujoji „Hello Barbie“ (liet. Labas Barbė) niekuo nesiskiria nuo kitų tokio pobūdžio kūrinių – lėlė, kaip ir esame pripratę matyti, šviesi, daili ir mergaitiška. Vis dėlto vienas (ir ganėtinai didelis) skirtumas yra. „Hello Barbie“ – interaktyvi. Kitaip tariant, ji tarsi „gyva“.

Barbė-robotas pasižymi autentiškomis interaktyvumo savybėmis, kuriomis vaikas gali pradėti džiaugtis iškart, vos ištraukęs lėlę iš pakuotės. Barbė turi kaklo papuošalą su integruotu mikrofonu bei garsiakalbiu, kurių dėka įmanoma bendrauti su „Hello Barbie“. Komunikacija vyksta žaislui prisijungus prie interneto, naudojant išmaniąja programėlę. Kai Barbė įžengia į virtualią erdvę – bendravimas tampa kokybiškas ir realus. Vaiko žodžiai yra siunčiami į „ToyTalk“ organizacijos serverį, kuriame pokalbiai yra analizuojami. Juose numatoma kokių atsakymų gali tikėtis vaikas. Visi Barbės žodžiai kuriami „ToyTalk“ ir „Mattel“ kompanijos darbuotojų. Beje, „Hello Barbie“ turi kalbos sulaikymo mygtuką, padedanti numatyti, jog žaislas reaguos tik į šeimininko komandas.

„Hello Barbie“ – tarp šiurpumo ir modernumo

Visgi, nepaisant žaislo originalumo ir inovatyvių, šiuolaikiškų ypatybių, vaiko teises ginančios organizacijos siekia uždrausti „Hello Barbie“ žaislo pardavimus. Teigiama, kad šis robotas žaislas pažeidžia ne tik vaiko, bet ir aplinkinių (bendraujančių su vaiku) privatumą.

Kampanijos „Vaikystė be komercijos“ partneris Josh Golin spaudoje išsakė kategorišką nuomonę, kuria pasisakė prieš robotų-žaislų integraciją į vaiko gyvenimą. Pasak aktyvisto, kalbėdami su „Hello Barbie“ vaikai kalba ne tik su žaislu, bet taip pat komunikuoja su korporacija, kuri domisi vaiko šeimos finansine padėtimi. „Viskas, ką vaikas pasako yra įrašoma, išsiunčiama naudojant Wi-Fi ryšį, išsaugoma ir tuomet analizuojama, siekiant suprasti, ką vaikas mėgsta, o ko ne. Tikėtina, kad privati informacija, pasakyta paties vaiko, bus naudojama marketingo tikslais, o taip pat tokia informacija bet kuriuo metu gali būti pasisavinta neteisėtais tikslais“, – įžvalgomis spaudoje dalinosi J. Golin.

Pastarajai nuomonei pritaria ir pelno nesiekiančios organizacijos, kovojančios prieš komerciją nukreipta į vaikus, vykdančioji direktorė Susan Linn: „Jiems nevertėtų šio žaislo vadinti „Labas Barbė“, jie turėtų ją pavadinti „Sekimo Barbe“. Vaikai, bendraujantys su „Hello Barbie“ nekalba tik su lėle, jie taip pat kalbasi su „Mattel“ – tarptautine korporacija, kurios vienintelis interesas – finansinė nauda“.

Neigdami negatyvius padarinius žaislų gamintojai informuoja, kad baimės dėl privatumo pažeidimo yra nepagrįstos. Tačiau „ToyTalk“ vykdoma privatumo politika verčia dvejoti. „Mes pasiliekame teisę naudoti, saugoti, apdoroti ir transkribuoti gautus įrašus, siekiant efektyvaus paslaugų užtikrinimo ir valdymo, susijusio su bandymais bei testais kalbos atpažinimo technologijos ir dirbtinio intelekto algoritmų tobulinime, taip pat ir kitais: mokslinių tyrimų, technologijų plėtros ir duomenų analizės tikslais“, – praneša kompanija „ToyTalk“, pristatydama vidines Privatumo politikos taisykles.

Verta paminėti, jog psichologai itin skeptiškai vertina idėją, jog privačioje vaikų aplinkoje bus naudojamas žaislas, galintis kaupti privačią informaciją. Anot ekspertų, asmeninių duomenų kaupimas gali būti žalingas daugeliu aspektų. Kita grėsmė (nepaisant korporacijų landumo) – tėvų galimybę prisijungti prie serverio ir peržiūrėti sukauptus duomenis. Suaugusieji, turintys prieigą prie lėlės ir vaiko pokalbių, pažeis savo šeimos nario privatumą. Pasak specialistų, būdami vieni vaikai žaislams išsipasakoja ir pasako tai, kas juos slegia, dėl ko jiems neramu bei liūdna. Vaikai žaislams išsilieja laikinai supykę ant tėvų ir t. t. Tikimybė, kad tėvai išgirs kažką, kas juos nuliūdins yra labai didelė. Psichologų manymu, „Hello Barbie“ taps šeimos ramybės bei gerovės drumstėja.

Vis dėlto, nepaisant skeptiškų nuomonių, „Labas Barbė“ turi ir teigiamų aspektų. Pavyzdžiui, toks žaislas gali tapti naudingas lavinant bendravimo įgūdžius tyliems, droviems bei sunkiai kalbantiems vaikams.

Inf. šaltinis: Robotika.lt

Į viršų | Skyrius: Robotikos naujienos | Autorius: error | del.icio.us | RSS 2.0 sąsaja |

Jūsų komentaras