Net robotams-šiukšliadėžėms reikalingi socialiniai įgūdžiai
2015 06 11 09:13Ateityje robotai atliks daugybę įvairių funkcijų ir kiekvieną dieną bendraus su žmonėmis. Stanfordo universiteto (JAV) mokslininkai nutarė išsiaiškinti, kaip žmonės sąveikauja su robotais natūralioje aplinkoje, o ne laboratorijoje ir atliko eksperimentą. Eksperimento metu gauta informacija gali padėti robotų kūrėjams sukurti labiau rafinuotus robotus, kurie sugebėtų suprasti žmonių socialinius komunikavimo signalus.
Šiame eksperimente naudotas robotas buvo tiesiog nuotoliniu būdu valdoma šiukšlių dėžė, pastatyta ant „iRobot Create“ platformos. Ant šiukšliadėžės buvo įtaisytos dvi slaptos kameros su mikrofonais, iš kurių informacija buvo siunčiama roboto judesius kontroliuojančiam tyrėjui. Eksperimento metu robotas–šiukšliadėžė buvo paleistas į Stanfordo universiteto kavinę, kurioje teikė savo paslaugas – rinko šiukšles. Robotas tai darė skirtingais būdais. Pirma, jis sustodavo tam tikru atstumu (maždaug 1,5 m) nuo žmonių ir pradėdavo krutėti. Jei žmonės atrodė kviečiantys, jis privažiuodavo arčiau. Kai žmogus įmesdavo šiukšlę į jį, robotas vėl pradėdavo krutėti. Antrasis elgesio būdas buvo kitoks – robotas tiesiog privažiuodavo prie staliuko, kur sėdėjo žmonės ir kartais netgi atsitrenkdavo į kėdę.
Eksperimentas suteikė nemažai naudingos informacijos apie tai, kaip ateities robotai, teikiantys tam tikras paslaugas, turėtų interpretuoti žmonių elgesį. Pavyzdžiui, žmonės, kurie turėjo šiukšlių ir norėjo jas išmesti, parodė nemažai socialinių signalų: žiūrėjo į robotą, gestikuliavo, šypsojosi, kartais netgi mojo robotą tarsi kviesdami. Tuo tarpu žmonės, kurie nenorėjo roboto paslaugų demonstravo priešingus ženklus: vengė roboto, jį ignoravo, rodė mažai susidomėjimo, vienas žmogus netgi pastūmė robotą, kad šis pasitrauktų. Stanfordo universiteto doktorantūros studentas Stephen Yang pastebėjo, kad žmonės demonstravo nesusidomėjimą robotu panašiais ženklais, kokiais demonstruoja ir nesusidomėjimą kitu žmogumi. Mokslininkai pastebėjo, kad dauguma žmonių, kurie dauguma žmonių, ignoravusių robotą, kavinėje sėdėjo vieni. Žmonių grupelės į robotą reagavo palankiau.
Eksperimentas parodė, kad ateities robotai turėtų gebėti interpretuoti žmonių socialinius signalus arba šių signalų nebuvimą, kad galėtų efektyviai sąveikauti su žmonėmis. Pavyzdžiui, robotas turėtų suprasti, jog stumtelėjimas ir ignoravimas yra akivaizdus signalas, sakantis „eik iš čia“. Tik gebėdamas suprasti žmonių siunčiamus signalus, robotas gali būti naudingas ir tuo pačių ne erzinantis.
Inf. šaltinis: Robotika.lt